Den världsledande nätresebyrån Expedia väljer GolinHarris till svensk PR-partner

www.expedia.se

 

 

Pressmeddelande 100204 

Den världsledande nätresebyrån Expedia väljer GolinHarris till svensk PR-partner 

Sedan juni 2009 erbjuder den globala nätresebyrån Expedia svenska resenärer möjlighet att komponera sina egna resor på expedia.se. Under 2010 kommer förtaget att investera i en omfattande kommunikationskampanj för att positionera sitt varumärke och synligöra sitt erbjudande för svenska konsumenter. Kampanjen som redan startat med reklam i TV och i print kommer att ytterligare förstärkas med PR. 

Strax före jul genomförde Expedia en byråupphandling på den svenska marknaden och har utsett GolinHarris till sin svenska PR-partner. Expedia.se arbetar sedan tidigare med mediabyrån Carat och reklambyrån The Martin Agency som har tagit fram konceptet till årets kampanj. Den svenska PR-kampanjen syftar till att introducera svenska konsumenter till de fördelar som expedia.se erbjuder genom sitt breda utbud samt konkurrenskraftiga och transparenta prissättning. Företaget har tack vare sin globala bredd god kunskap om internationella konsumenters resevanor och åsikter när det kommer till att planera och boka resor online. 

- Vi ser fram emot att sätta igång vårt kommunikationsarbete i Sverige och övriga Skandinavien. I GolinHarris har vi hittat en partner med rätt erfarenhet, strategisk kompetens och kreativ förmåga för att bygga vårt varumärke i Sverige, säger Lizann Peppard, PR Director Europe. 

Under 2010 kommer Expedia att synas med en ny global varumärkeskampanj som demonstreras hur resenärer enkelt efter egna behov och förutsättningar kan sätt samman sina resor. Skandinavien och Sverige är, näst efter USA, den region som är först ut med den nya kampanjen. 

- Vi är stolta och tacksamma för Expedias förtroende och kan nu addera ytterligare ett globalt och starkt varumärke till vår kundlista. Kombinationen mellan Expedias unika konsumentinsikter och globala position är en fantastisk PR-motor. Vi har påbörjat uppdraget och kommer att aktivera en rad kommunikationsinsatser under första kvartalet 2010, berättar Sofia Heidenberg, vd för GolinHarris Sverige. 

Expedia grundades inom Microsoft i USA 1995 och 1996 lanserades sajten. Sedan dess har Expedia expanderat kraftigt. Idag driver företagets europeiske vd, svensken Mikael Andersson, resesajter på 12 europeiska marknader. Totalt har företaget sajter på 19 marknader världen över. Styrkan i Expedias erbjudande är de fördelaktiga priser samt den valfrihet företaget kan erbjuda sina kunder. Det är möjligt tack vare Expedias samarbete med 110 000 hotell, 450 flygbolag och samtliga officiella hyrbilsföretag i världen. 

För information vänligen kontakta: Johanna Zetterlund, expedia@golinharris.se alt. 08-506 353 27 

 

Om Expedia Expedia.se är en del av Expedia, Inc – världens ledande nätreseföretag som hjälper miljoner resenärer i månaden att enkelt planera och boka resor. Expedia, Inc:s olika företag ansvarar för 80 försäljningsplatser i nära 60 länder med webbsajter i Nordamerika, Syd- och Centralamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien. Expedia, Inc är en del av S&P 500 index. För mer information: http://www.expediainc.com/ (NASDAQ: EXPE).