Expedia lanserar partnerprogram

Pressmeddelande 2011-09-05

Expedia lanserar partnerprogram

– inleder samarbete med traditionella resebyråer

Nu lanserar Expedia, världens största nätresebyrå, ett partnerprogram för resebyråer i Sverige. Samarbetet ger traditionella aktörer tillgång till ett nätverk av 140 000 hotell, över 300 flygbolag och hyrbilsföretag världen över.

16 000 traditionella resebyråer med över 50 000 kontor i Europa, Nordamerika och Asien är redan anslutna till Expedias partnerprogram, Travel Agencies Affiliate Program (TAAP) sedan starten 2002. Nu inbjuds även researrangörer i Sverige att ansluta sig till programmet. Initiativet är ett viktigt led i Expedias satsning på att bli den marknadsledande nätresebyrån i Norden inom tre år.

Via Expedias bokningssajt får resebyråer tillgång till ett globalt, attraktivt nätverk av hotell, flygbolag och hyrbilsföretag i totalt 34 länder. Tack vare det stora utbudet och Expedias specialerbjudanden kan resebyråer skapa intäkter då de får kommission på alla bokningar som sker via sajten.

”Våra partners kommer att kunna erbjuda lika fördelaktiga priser som vi gör på Expedia.se. På det sättet kan de attrahera de mest internetvana konsumenterna”, säger Diego Pedrani, chef för Expedias partnerprogram TAAP.

”Svenska resenärer är både internetvana och prismedvetna. Därför kan Expedias partnerprogram, som innebär särskilt bra erbjudanden på resmål i USA, Asien och europeiska storstäder, vara en stor draghjälp för traditionella resebyråer”, fortsätter Diego Pedrani.

I partnerprogrammet ingår även service och telefonsupport för bokningssystemet genom det globala företaget Discover The World.

Kommissionen på Expedias ”Special Rate”-bokningar av hotell och hyrbilar startar på 10 procent. Via ett bonussystem kan resebyråer komma upp i 11,5 procents kommission.

Resebyråer i Sverige som ingår partnerskap med Expedia senast 2011-12-31 betalar ingen inträdesavgift och får dessutom 2 procents extra kommission på alla ”Special Rate”-bokningar (12 istället för 10 procent).

För att bli medlem registerar sig resebyråer på: http://access.expedia.se/Home/TravelAgentOverview

Resebyråer kan kontakta Expedia TAAP på tel 08-517 619 50 eller via e-mail: taexpediase@expedia.com

Partnerprogrammet marknadsförs via Discover the World Marketing, som redan samarbetar med Expedia i fem europeiska länder. Företaget är känt för att vara ledande inom global distribution av resetjänster och har 85 kontor i över 60 länder.

For ytterligare information, vänligen kontakta:

Johnny Schou, Discover The World Marketing, expediaagent@discovertheworld.dk, +45 88 30 66 35

Expedia grundades 1995 och är världens ledande nätresebyrå. Expedia.se lanserades 2009. På sajten kan resenärer välja mellan 140 000 hotell världen över – från femstjärniga lyxhotell till lägenhetshotell och vandrarhem. Resenären kan även boka flyg med 350 olika flygbolag, hyra bil med ledande uthyrningsfirmor, samt sätta samman sina egna paketresor, genom att kombinera flyg, hotell och hyrbil.