Expedia tecknar avtal som officiell sponsor för den brittiska domarföreningen ”Professional Referees and Match Officials”

Pressmeddelande: 2012-08-10

Världens största nätresebyrå Expedia har tecknat avtal som officiell sponsor för den brittiska domarföreningen ”Professional Game Match Officials PGMO)*. Genom avtalet kommer Expedias logotyp att synas på domare i Barclays Premier League, npower Football League, FA-cupen med Budweiser, Capital One Cup och andra professionella ligor i England.

Det årslånga sponsoravtalet startar på söndag i Community Shield Cup på Villa Park. Genom partnerskapet kommer Expedia synas på 2 500 professionella fotbollsmatcher med en tv-publik som beräknas överstiga fem miljarder tittare över hela världen.

Andrew Warner, Senior Marketing Director för Expedia på EMEA-marknader säger: ”Vi är stolta över att vara ny domarsponsor. Som världens största nätresebyrå känns det logiskt att förknippas med en sport som har en global publik. Köp av resor är bland de största inköpen som privatpersoner gör på nätet och med detta partnerskap vill vi just stödja bra val. Både beslut inom sport och resor kan innebära stora ekonomiska och känslomässiga konsekvenser. Vi på Expedia har hjälpt resenärer att fatta bra beslut i över femton år och välkomnar nu några av de högsta beslutsfattande profilerna inom idrottsvärlden.”

“Vi är mycket glada att ha Expedia som ny officiell sponsor för PGMO. Stödet från våra partners är ett viktigt bidrag för träning och utveckling av fotbollsdomare. Vi har ett förstklassiskt team av professionella domare som dömt över 80 FIFA och UEFA matcher det senaste året. Vi är också ett av tre europeiska länder med tre FIFA domare - Howard Webb och Martin Atkinson som har ansvar för UEFA Champions League och semifinalerna i Europa League och Mark Clattenburg som dömer herrarnas OS-final. Med en domarstandard som förbättras för varje säsong är det bra timing att nu ha Expedia med oss som partner”, säger PGMOs grundare Mike Riley.

Expedia erbjuder 300 flygbolag, närmre 150 000 hotell och avancerade verktyg som hjälper resenärer att göra rätt val. Expedia kommer genom ytterligare marknadsföringsinsatser belysa värdet av att göra bra val och uppmärksamma hur teknologin inom reseindustrin gör det möjligt för resenärer att själva styra över sin reseupplevelse. Genom partnerskapet hoppas Expedia kunna kommunicera till resenärer hur de, inför resan, kan får hjälp att fatta rätt beslut efter deras unika behov.

Partnerskapet ger en rad marknadsrättigheter som logotyper på tröjor och träningskläder för professionella matchdomare, assisterade domare och fjärdedomare, logotyp och ackreditering på allt reklammaterial och domarutrustning. Samarbetet ger också synlighet på the PGMO och andra styrande organisationers webbplatser.

PGMO spelar en aktiv roll i att utveckla domarstandarden inom fotboll över hela världen. Just nu har PGMO utbildningsprogram för att dela kunskap mellan förbund internationellt. Fotbollsförbund i Australien, Island, Japan, Kanada och Nya Zeeland samt Asiatiska fotbollsförbundet AFC och amerikanska Major League Soccer kommer framöver arbeta tillsammans med PGMO för att förbättra standarden bland domare. PGMO arbetar också tillsammans med brittiska organisationen “Premier Skills” som har utbildat över 300 domare i lägre serier och inom ungdomsfotboll i Afrika, Kina, Mexiko och Sydostasien.

”Vi ser detta som en möjlighet att arbeta med professionell fotboll och att lyfta matchdomare som förebilder och respekterade beslutsfattare. Det kommer också att finnas gott om möjligheter för våra kunder runt om i världen att engagera sig i samarbetet”, säger Andrew Warner.

För mer information och pressbilder vänligen kontakta: Cecilia Ericson, presskontakt Expedia.se

expedia@golinharris.se eller 08-506 353 12

Om PGMO:

PGMO bildades 2001 för att förbättra standarden bland domare och drivs av den före detta domaren Mike Riley. PGMO dömer matcher i Barclays Premier League, Football League och FA-cupen med Budweiser.Mike och hans tränarteam ansvarar för träning, utveckling och coachning av 77 domare och 231 assisterande domare, däribland Storbritanniens 16 professionella heltidsdomare ”PGMO Selected Group Referees”.

”The Selected Group Referees” tränas ständigt i kunskap, teknik och fysik. De stöds av ett team med sportforskare som bidrar med kost- och träningsprogram. De tränas även i reaktionsförmåga, syn och förmåga att röra sig i rätt områden på planen för att uppfatta spelet.

För mer information om PGMO kontakta:

Philip Dorward, preekontakt PGMO

Email: pdorward@premierleauge.com

Om Expedia.se

Expedia grundades 1995 och är världens ledande nätresebyrå. Expedia.se lanserades 2009. På sajten kan resenärer välja mellan 150 000 hotell världen över – från femstjärniga lyxhotell till lägenhetshotell och vandrarhem. Resenären kan även boka flyg över 300 olika flygbolag, hyra bil med ledande uthyrningsfirmor, samt sätta samman sina egna paketresor, genom att kombinera flyg, hotell och hyrbil.