Expedia uppgraderar succéapp med flyg och nya resverktyg

Expedia uppgraderar succéapp med flyg och nya resverktyg

– söker och bokar bland över 130 flygbolag och 140 000 hotell

Nu lanserar världens största nätresebyrå Expedia en ny version av sin gratisapplikation som tar mobilbokningen till nya höjder. Med den kan användare enkelt söka och boka sin resa bland över 130 flygbolag och 140 000 hotell – allt på ett och samma ställe. Applikationen är en uppgraderad version av succéappen från Expedia, som redan har miljontals användare världen över. Utöver sök- och bokningsfunktionen ger den tillgång till fyndpriser på hotellrum, exklusivt för bokningar via mobilen. Den nya appen, som lanseras globalt, innebär att Expedia nu kan ge resenärer ännu bättre hjälp under resans gång.

”Resenärer ställs idag inför miljontals valmöjligheter när de ska boka flyg och hotell. I vår nya applikation kombinerar vi Expedias enorma utbud med de enklaste och mest flexibla sök- och bokningsmetoderna, vilket gör den till ett optimalt reseverktyg att ha på fickan", säger Susanne Svensson, marknadschef för Expedia i Norden.

Expedias bokningsapp för hotell har sedan lanseringen 2011 laddats ned över 10 miljoner gånger av användare i 220 länder och regioner. Med den nya, uppgraderade versionen är det nu även möjligt att boka flygresor och därmed hantera hela resan på ett och samma ställe. All den information som syns på Expedias hemsida i form av tillgänglighet för flygresor och hotellrum samt meddelanden om inställda flyg finns också synligt i mobilapplikationen.

Den nya applikationens funktioner gör det möjligt att se alla bokningar i telefonen på ett enkelt och snyggt sätt oavsett var bokningen är gjord. Applikationens nya resverktyg erbjuder också:

·       Realtidsuppdateringar för ny information.

·       Möjlighet att dela bokningar via e-post eller sms så att andra kan följa din resa.

·       Möjlighet att se bokningar genom att ange e-postadress eller bokningsnummer.

·       Tillgång till Expedias kundtjänst med bara ett knapptryck.

·       Information om alla bokningar gjorda via dator eller mobil. Det vill säga:

o   Flyg.Information med bokningsreferens, flygbolag, flygnummer, resedatum och tider, gater och flyginformation. Applikationen visar           också en karta med avresa och ankomst och eventuella flygplatser för mellanlandning samt vägen mellan dem. I applikationen finns           också kartor över 200 större flygplatser över hela världen.

o   Hotell.Sidan visar hotellets adress, kontaktinformation och karta.

o   Hyrbil.Bokningsreferens, biluthyrningsfirmor, lokal kontaktinformation, datum och tid för avhämtning och återlämning av bilen.

o   Bokade aktiviteter eller transport till och från flygplatsen.Applikationen visar datum för bokad aktivet eller annan tjänst, när             bokningen går ut, antalet personer bokningen gäller för och namn och en länk till kupong med streckkod för inlösning.

”Vi vet att det kan vara stressigt att resa, speciellt när planerna ändras eller om man behöver komma iväg i sista stund. Ibland kanske man skyndar iväg till flygplatsen utan att ha tid skriva ut sina res-dokument. Om man har kontroll över saker som gaten, flygplatskartan eller hotellets adress kan man fokusera på annat och få ut mer av sin resa. Eftersom vi erbjuder direktkontakt med vår kundtjänst kan vi dessutom hjälpa till att göra ändringar åt den som är på resande fot”, säger Susanne Svensson.

”Mobilen är en av de mest personliga teknikprylarna. Eftersom Expedia vill hjälpa resenärer att forma sin egen resa är det ett naturligt steg för oss att också erbjuda en personlig tjänst via mobilen”, fortsätter Susanne Svensson.

Genom förvärvet av apputvecklaren Mobiata (som bland annat ligger bakom Flighttrack och FlightBoard) 2010 har Expedia skaffat sig unika insikter kring mobilanvändande. Dessa har varit till stor nytta då man utvecklat den nya resappen. Bland annat ser man att 60 procent av alla resenärer som bokar hotell via mobilen gör det inom ett dygn föresjälva hotellvistelsen. Man ser även att 80 procent av de som bokar via mobilen väljer ett hotell som ligger inom ca 15 kilometeravstånd. Mot bakgrund av dessa insikter är appens standardinställningar utformade för att på bästa möjliga sätt passa bokningar som sker nära inpå själva flygresan eller hotellvistelsen.

”Vi förstår att resenärers behov ser annorlunda ut när de bokar via mobilen eller när de behöver komma åt information på språng. Expedias app är därför speciellt designad för mobil användning, istället för att vi bara anpassat våra befintliga tjänster till mobilen”, säger Susanne Svensson.

En vecka inför resan dyker bokningsuppgifterna upp som förstasida i appen, istället för den ordinarie söksidan. Expedias nya app låter dessutom användare ta del av fyndpriser på hotellrum med upp till 30 procent lägre priser, exklusivt för bokningar via mobilen. Detta innebär nya möjligheter för hotellägare att marknadsföra sig själva.

Expedias nya app är gratis och finns tillgänglig i Sverige från och med april 2013. Den kan laddas ner på http://www.expedia.se/p/app

Med Expedias uppgraderade app för smartphones kan resenärer nu:

• …söka och boka flygresor bland över 130 flygbolag. Resorna kan sorteras efter pris, avgångstid, ankomsttid eller reslängd.

• …söka och boka bland över 140.000 hotellanläggningar och miljontals hotellrum över hela världen. Rummen kan sorteras efter pris, popularitet, erbjudanden och betyg.

• …ta del av fyndpriser på hotellrum med upp till 30 procent lägre priser, exklusivt för bokningar via smartphones.

• … enkelt och överskådligt samla personlig bokningsinformation. En vecka inför en bokad resa dyker bokningsuppgifterna upp som förstasida i appen, istället för den ordinarie söksidan.

För ytterligare information och pressbilder, vänligen kontakta:
Cecilia Ericson, presskontakt Expedia.se, expedia@golinharris.se eller 08-506 353 12