Expedia utser Charlotte Gogstad till Norden-vd

Pressmeddelande 2011-08-25

Expedia utser Charlotte Gogstad till Norden-vd

– Världens största internetresebyrå satsar på att bli störst även i Norden

Charlotte Gogstad, 34, blir vd för Expedia i Norden. Utnämningen är ett led i företagets största Nordensatsning någonsin, där uppgraderade sajter, mobilapplikationer och utökad marknadsföring är andra viktiga ingredienser.

– Vi ska bli den ledande internetresebyrån i Sverige och övriga Norden inom en treårsperiod, säger Charlotte Gogstad, om satsningen.

Sedan juli 2011 leder Charlotte Gogstad arbetet på Expedias nordiska marknad, som inkluderar verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Hennes uppgift är att tillvarata Expedias tekniska expertis och globala partnerskap med hotell, flybolag och hyrbilsföretag för att möta de nordiska resenärernas behov och efterfrågan. Rollen som Expedias första Norden-vd innebär också att stärka varumärket och öka kännedomen om företaget.

– Marknaden för nätresor ökar stadigt och vi ser stora möjligheter att växa. Bara under det senaste året har antalet sökningar på våra nordiska sajter ökat med 25 procent, säger Charlotte Gogstad.

I det som är Expedias största Nordensatsning någonsin ingår:

• ett nytt fokuserat team för Norden med Charlotte Gogstad i spetsen
  • uppgraderade bokningsverktyg för internet och mobilen på svenska/norska/danska
  • 20 procent större budget för medieköp
  • ett nytt kommunikationskoncept med temat ”Forma din egen resa”
  • en omfattande reklamkampanj för tv, radio och webb
  • PR och ökad aktivitet i sociala medier

Norskan Charlotte Gogstad, som är baserad i London, var tidigare Expedias e-handelschef för Europa/Mellanöstern/Afrika samt marknadschef i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Österrike, Holland och Spanien. Hon har även varit marknadschef på Hotels.com, där hon bland annat ansvarade för lanseringen av sajten på den nordiska marknaden. Charlotte Gogstad är utbildad vid Pacific Lutheran University i Tacoma, USA, samt vid London Business School, England.

För mer information, vänligen kontakta: Anna Hansson, expedia@golinharris.se eller 08 506 353 16

Pressrum: http://press.expedia.se/

Expedia grundades 1995 och är världens ledande nätresebyrå. Expedia.se lanserades 2009. På sajten kan resenärer välja mellan 140 000 hotell världen över – från femstjärniga lyxhotell till lägenhetshotell och vandrarhem. Resenären kan även boka flyg med 350 olika flygbolag, hyra bil med ledande uthyrningsfirmor, samt sätta samman sina egna paketresor, genom att kombinera flyg, hotell och hyrbil.