Expedia.se, den globala nätresebyrån Expedias svenska resesajt, ger svenska konsumenter tips för säkra och trygga resebokningar på nätet.

Pressinformation 110316

Så här bokar du din resa säkert på nätet

- Med tanke på kvällens program i PLUS vill vi på Expedia ge svenska resenärer tips och råd för att man som konsument ska veta att man har valt en säker och pålitlig aktör på nätet för sin resebokning. Med hjälp av att exempelvis kontrollera att nätresebyrån har en kundtjänst med generösa öppentider, en säker anslutning för betalning och en tydlig integritetspolicy går det att undvika nätbluffar, säger Susanne Svensson, marknadsansvarig för Expedia i Norden.

Så bokar du resan säkert på nätet:

• Kontrollera att resebyrån har telefonnummer till en kundtjänst med generösa öppettider där du kan få personlig hjälp
  • Kontrollera att resebyrån har en säker anslutning för betalning med kontokortsnummer – en säker anslutning börjar med https:// istället för http://
  • Väletablerade resebyråer online har omfattande integritetspolicys som finns publicerade på sajten
  • Googla och undersök resebyråns bakgrund.  Är det ett solitt bolag? Har det funnits länge på marknaden?
  • Kontrollera att resebyrån rekommenderas av andra – fråga familj och vänner om råd, Googla och kolla reseforum på nätet

För information vänligen kontakta: Johanna Faijersson, expedia@golinharris.se alt. 08-506 353 27

Expedia.se är en del av Expedia, Inc – världens ledande nätreseföretag somhjälper miljoner resenärer i månaden att enkelt planera och boka resor. Expedia, Inc:s olika företag ansvarar för 80 försäljningsplatser i nära 60 länder med webbsajter i Nordamerika, Syd- och Centralamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien. Expedia, Inc är en del av S&P 500 index.
För mer information: http://www.expediainc.com/(NASDAQ: EXPE).