Kylan främsta orsaken till utlandssemester

Pressmeddelande 2012-12-11

Ny undersökning om resande över jul och nyår:

Kylan främsta orsaken till utlandssemester
-     Mexiko och Förenta Arabemiraten är årets resebubblare

Kylan är den främsta anledningen till att svenskar lämnar landet över jul och nyår. Det visar en ny undersökning av nätresebyrån Expedia.se, där de medverkande har svarat på frågor om – och varför – de väljer att resa utomlands. Enligt bokningsstatistiken från Expedia.se är det destinationer som bjuder på sol och bad som ökar mest, bland annat Mexiko och Förenta Arabemiraten.

Att jul- och nyårshelgen är en stor resehelg bekräftas av Expedias svenska julundersökning där drygt 1600 respondenter har medverkat. En av fem (21%) uppger att de tänker resa utomlands under julledigheten. Det är främst den yngre generationen som överger svenska jultraditioner till förmån för nya upplevelser – nära var tredje person i åldersgruppen 18-29 reser iväg över julledigheten.

Julundersökningen visar också att den främsta anledningen till att svenskar beger sig utomlands är kylan, vilket 27 procent anger som svarsalternativ. 21 procent svarar att de i första hand reser för att uppleva något nytt och nästan lika många, 19 procent, reser i första hand för att besöka vänner och familj.

Därför väljer svenskar att resa utomlands över jul och nyår:

1.     För att komma bort från kylan                                                                               27%
2.     För att uppleva något nytt                                                                                     21%
3.     För att besöka vänner och familj                                                                             19%
4.     För att jag är trött på att fira jul/nyår hemma                                                            13%
5.     För att det är då jag kan få ledigt från jobbet                                                              8%

(Fråga: ”Vilken är den främsta anledningen till att du reser bort över julhelgen”)

Så många reser utomlands över jul och nyår:

Åldersgrupp                        Andel som reser utomlands
1.     18 – 29 år                                           29%
2.     30 – 39 år                                           23%
3.     40 – 49 år                                           22%
4.     60 – 69 år                                           20%
5.     50 – 59 år                                           19%
6.     70 – 79 år                                           12%
80 år eller äldre                                           12%

Mexiko och Förenta Arabemiraten mer populärt
Precis som jul-och nyårshelgen 2011 toppar New York och London listorna över de mest bokade destinationerna hos Expedia.se. Men det är destinationer för sol och bad som ökar då nätresebyrån jämför 2011 och 2012 års bokningar. Mexiko och Förenta Arabemiraten är årets stora bubblare. Även soliga Florida är populärt bland vintertrötta svenskar. Hela 4 av 10 destinationer på svenskarnas tio-i-topplista ligger i just Florida, enligt bokningarna på Expedia.se.

– Bokningsläget hos oss visar att svenskar längtar till sol och bad, och det stämmer väl överens med undersökningen som visar att kylan är det som i första hand får oss att packa väskan. En tydlig trend vi ser är det ökade intresset för Mexiko. Därför har vi flera erbjudandenbåde dit och till andra exotiska resmål vår hemsida för den som tröttnat på snö och kyla, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef för Expedia i Norden.

Mest bokade destinationer över jul och nyår

2012                                                                         2011

1.     New York                                                             (1)
2.     London                                                                (2)
3.     Miami                               (3)
4.     Dubai                                                                  (5)
5.     Orlando                                                               (4)
6.     Florida Keys                                                         (10)
7.     Berlin                                                                  (6)
8.     Fort Lauderdale                                                     (9)
9.     Rivera Maya, Mexiko         (-)
10.   Paris                                                                   (-)

Destinationer som ökat mest hos Expedia.se, julen 2012 jämfört med julen 2011
1.     Mexiko
2.     Förenta Arabemiraten
3.     Storbritannien
4.     Sverige
5.     USA

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Hansson, expedia@golinharris.se eller 08-506 353 16
För tips och inspiration besök vårt nya pressrum: http://guiden.expedia.se

Om Undersökningen
Undersökningen har genomfört på uppdrag av Expedia av det oberoende undersökningsföretaget Epinon. 1620 svenskar över 18 år har deltagit i undersökningen som utfördes mellan den 30 oktober och 8 november 2012.