Marrol’s Boutique Hotel i Bratislava, Slovakien, utsett till världens bästa hotell 2012

Pressmeddelande 2012-06-28

Expedia.se presenterar Insiders’ Select

Ett litet hotell i Bratislavas historiska kvarter har utsetts till världens bästa hotell i den världsledande nätresebyrån Expedias årliga rankning Insiders’ Select. Listan bygger på en halv miljon kundrecensioner av hotell över hela världen samt expertutlåtanden från Expedias lokala representanter.

För femte året i rad lanserar nätresebyrån sin rankning över världens bästa hotell – en lista som baseras på 500 000 recensioner från resenärer som bott på hotell tillhörande Expedias 150 000 partners. Till detta har omdömen från Expedias lokala representanter, som jämfört hotell inom samma region och kategori, vägts in.

Vinnaren bland de totalt 650 hotellen som kvalade in på årets lista är det femstjärniga Marrol’s Boutique Hotel, beläget i hjärtat av de historiska kvarteren i Slovakiens huvudstad Bratislava. Det lilla hotellet utmärker sig bland annat för sina vackra rum i klassisk stil och den lummiga trädgården på hotellets bakgård. Susanne Svensson, Expedias nordiska marknadschef, kommenterar årets vinnare i Insiders’ Select så här:

– Vi gratulerar Marrol’s Boutique Hotel. Utmärkelsen är ett fantastiskt bevis på att det lönar sig att göra sitt yttersta och ge gästerna service av högsta kvalitet. Samtidigt vill jag påpeka att alla 650 hotell som kvalat in på Insiders’ Select kan vara stolta med tanke på att listan endast utgör en procent av Expedias hela hotellutbud.

– De östeuropeiska hotellen utgör närmare tio procent av världens hundra bästa hotell. Dessutom ligger tre hotell på Europalistans topp 10 i östeuropeiska länder, tillägger hon.

Att platsen för det som utsetts till världens bästa hotell 2012 är just Bratislava ser Susanne Svensson som ett tecken i tiden. Under 2011 noterade Expedia.se en 25-procentig ökning av bokningar till Östeuropa. Dessutom har det stora intresset för Fotbolls-EM ökat bokningarna från Sverige till Polen med 45 procent, gällande resor under juni månad. Och under samma period registrerade Expedia.se en ökning på 75 procent på bokningar till Ukraina.

– Bratislava är en relativt outforskad turistdestination bland svenska resenärer. Utöver de redan populära destinationerna Prag och Budapest ser vi att intresset för länder som Lettland och Litauen ökar. Med fotbolls-EM, som har höjt intresset för regionen ytterligare, kan vi vänta oss en fortsatt stark Östeuropatrend, säger Susanne Svensson.

På andra respektive tredje plats i Insiders’ Select 2012 kommer det familjeägda Hotel Al Codega i Venedig och natursköna Hotel Royal Corin i Costa Rica. Andra hotell som hamnar högt på listan är lyxiga Four Seasons i Miami och charmiga Sonnenalp Resort i Vail, USA. Det enda svenska hotell som placerar sig på listan är Sheraton hotell i centrala Stockholm, som hamnar på 182:a plats i världen och på 43:e plats i Europa.

Från och med i år presenteras Insiders’ Select dessutom i olika kategorier så att resenärer lätt kan ta del av exempelvis de bästa affärs- eller familjehotellen.

– Vi förstår att resenärernas behov skiljer sig beroende på vilken resa man är på. Ibland är det fråga om ett familjehotell för solsemestern, avslappning för tjejresan eller ett affärshotell för konferensen. Årets Insiders’ Select gör det enklare att hitta de hotell som bäst passar resenärernas olika behov och önskemål, säger Susanne Svensson.

Om Insiders’ Select

Insiders’ Select är framtagen utifrån tre kriterier. Den viktigaste komponenten är de 500 000 kundutvärderingarna, vilka utgör basen för resultatet. Därutöver görs en prisjämförelse och en global undersökning bland Expedias marknadschefer som jobbar nära hotellen.

Så väljs hotellen ut:

Insiders’ Select tas fram genom en matematisk formel som kombinerar tre faktorer:

1. En halv miljon recensioner från kunder som bott på ett hotell bokat genom Expedia.

2. En prisjämförelse av hotell i samma kategori och region som gör att resenärer lätt kan hitta rätt hotell till bästa pris.

3. Insikter från ett hundratal av Expedias anställda över hela världen.

Världens bästa hotell

1.   Marrol’s Boutique Hotel – Litet boutiquehotell i Bratislava, Slovakien

2.   Hotel Al Codega – Familjeägt hotell i centrala Venedig, Italien

3.     Hotel Royal Corin – Femstjärnigt lyxhotell nära vulkanen Arenal i Costa Rica

4.     Hilton Garden Inn Aberdeen – Med specialdesignade sängar för den kräsne i mysiga Aberdeen, Skottland

5.     Four Seasons Miami – Granne med havet i vackra Biscayne Bay i Miami, USA

6.     Madison Hotel Hamburg – Fyrstjärnigt hotell med gångavstånd till det mesta i Hamburg, Tyskland

7.     Element Omaha Midtown Crossing – Ekovänligt boende inspirerat av naturen i Omaha, USA

8.     Sonnenalp Resort of Vail – Allt du kan önska dig, inklusive en privat golfbana, i Vail, USA

9.     Taj Lands End – Lyx nära både stadspuls och havet i Mumbai, Indien

10.  Mr. C Beverly Hills – Designhotell som andas europeisk glamour i Beverly Hills, Los Angeles, USA

Europas bästa hotell

1.     Marrol’s Boutique Hotel – Litet boutiquehotell i Bratislava, Slovakien

2.     Hotel Al Codega – Familjeägt hotell i centrala Venedig, Italien

3.     Hilton Garden Inn Aberdeen – Med specialdesignade sängar för den kräsne i mysiga Aberdeen, Skottland

4.     Madison Hotel Hamburg – Fyrstjärnigt hotell med gångavstånd till det mesta i Hamburg, Tyskland

5.     Hotel Sultania- Boutique Class – Känn dig som en riktig sultan när du besöker Istanbul, Turkiet

6.     Alchymist Residence Nosticova – Boutiquehotell med fem stjärnor i äldre stil i Prag, Tjeckien

7.     Hotel Amira Istanbul – Med handgjorda takmålningar och ett eget bibliotek i Istanbul, Turkiet

8.     Grand Hotel Sofia – Businesshotell inrett med över 400 vackra oljemålningar i Sofia, Bulgarien

9.     InterContinental London Park Lane – Modern stil precis intill Buckingham Palace i London, Storbritanien

10.  Hotel Dei Dragomanni – Gammalt venetianskt palazzo med anor i Venedig, Italien

Hela listan Insiders’ Select hittar du på www.expedia.com/insidersselect.Den som bokar hotell på Expedia.se kan filtrera sin sökning och få en lista över hotellen som ingår i Insiders´ Select på den valda destinationen.

För mer information och pressbilder vänligen kontakta: Anna Hansson, presskontakt Expedia.se, expedia@golinharris.se eller 08-506 353 16

Om Expedia.se

Expedia grundades 1995 och är världens ledande nätresebyrå. Expedia.se lanserades 2009. På sajten kan resenärer välja mellan 150 000 hotell världen över – från femstjärniga lyxhotell till lägenhetshotell och vandrarhem. Resenären kan även boka flyg över 300 olika flygbolag, hyra bil med ledande uthyrningsfirmor, samt sätta samman sina egna paketresor, genom att kombinera flyg, hotell och hyrbil.