Ny global undersökning från Expedia: Svenskar spenderar minst på utseendet inför semesterresan – väljer bort manikyr, vaxning och dieter

Svenskar är bland de nationaliteter som ägnar minst tid och pengar på att förbereda sig utseendemässigt inför semestern, visar en ny undersökning från världens största nätresebyrå Expedia. Några av de som kämpar hårdast för den rätta semesterlooken är indier och brasilianare.

Drygt 11 000 personer från 24 olika länder deltog i Expedias undersökning om hur vi förbereder oss inför semestern, exempelvis genom manikyr, pedikyr, solning, vaxning, dieter och frisörbesök. Deltagarna fick dels svara på om de överhuvudtaget satsar på den typen av förberedelser, dels hur mycket pengar som går åt, totalt sett.

Svenskarna utmärker sig genom att vara under det globala genomsnittet i sju av åtta kategorier.

Endast sju procent av svenskarna svarar att de lägger pengar på vaxning, vilket kan jämföras med det europeiska genomsnittet på 15 procent och så många som en tredjedel (33 %) av indierna.

Det är också stora skillnader mellan nationaliteterna när det handlar om manikyr och pedikyr. 4 av 10 brasilianare (40 %) svarar att de fixar tår och naglar inför semestern, vilket kan jämföras med blygsamma fem procent bland svenskarna.

Att styla håret inför semestern är också vanligare i andra delar av världen. Över hälften (55 %) av de svarande från Brasilien har för vana att gå till frisören inför resan, något som bara en femtedel (20 %) av svenskarna har.

Många resenärer lägger också tid och kraft på att bättra på solbrännan inför semestern. Här ligger bland annat Norge i topp med nära en femtedel (18 %), jämfört med bara sex procent bland svenskarna.

– Det är ett spännande resultat med stora internationella skillnader. Att svenskar lägger minst tid och kraft på semesterlooken skulle kunna vara ett tecken på att vi är vana, avslappnade resenärer som prioriterar andra delar av resan, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia.

Totalt sett är svenskarna de som spenderar minst pengar på att förbereda sig inför semestern, med 421 kronori genomsnitt. Det kan jämföras med våra norska grannar där genomsnittet ligger på 540 kronor. Danskarna spenderar också mer än svenskarna, 461 kronor. Den nationalitet som spenderar mest pengar på semesterlooken är brasilianare, med ett genomsnitt på 675 kronor.

För svenskar som ändå vill skämma bort sig inför semestern är det möjligt att göra det utan att få dåligt samvete. Förra året sparade Expedia.se:s kunder i genomsnitt 1000 kr på att boka flyg och hotell tillsammans, en summa som skulle kunna översättas till exempelvis två frisörbesök eller PT-timmar.

Så mycket pengar spenderar resenärer i genomsnitt på att göra sigredo för semestern*:

1.     Brasilien 675 kronor

22.   Danmark 461 kronor

23.   Nederländerna 433 kronor

24.   Sverige 421 kronor

*Baserat på USD valutakurs på 6.66 mot SEK.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Ericson, presskontakt

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes via webbenkät under perioden 11 mars–2 april 2014 av konsultbyrån Northstar på uppdrag av nätresebyrån Expedia. Undersökningen genomfördes iNordamerika, Europa, Sydamerika, Asien, Australien och Nya Zealand. Undersökningen omfattar 11 165 personer, 18 år och äldre, från 24 länder. Deltagandet är representativt för respektive land vad gäller ålder och kön.

Australien (402), Brasilien (403), Danmark (513), Frankrike (1004), Hong Kong (300), Indien (400), Irland (300), Italien (400), Japan (300), Kanada (1500), Nederländerna (306), Norge, Malaysia (300), Mexiko (611), Nya Zealand (302), Singapore (313), Spanien (400), Storbritannien (500), Sverige (500), Sydkorea (300), Thailand (310), Tyskland (500), USA (501), Österrike (400).

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder över 260 000 boendealternativ världen över (så som hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.