Ny internationell undersökning från Expedia: Svenskar håller hårt i plånboken under semestern – bland de som lägger minst på lyx, uppgraderingar – och dricks

Att beställa room service, uppgradera flygstolen eller lägga en slant extra för att få tillgång till hotellgym är långt ifrån självklart för resande svenskar. Internationellt sett är vi bland de som är minst villiga att spendera pengar på extratjänster under resan, visar en ny undersökning från världens största nätresebyrå Expedia. Undersökningen avslöjar dessutom att vi är bland de sämsta dricksarna.

Drygt 11 000 personer från 24 olika länder deltog i Expedias undersökning om hur resenärer spenderar pengar under semestern.

Av resultatet att döma är svenskarna återhållsamma resenärer, som inte är beredda att betala extrautgifter kopplade till service och lyx på samma sätt som många andra nationaliteter gör.

Endast 18 procent av svenskarna har för vana att beställa room service på hotellet, vilket kan jämföras med det globala snittet på 40 procent och det europeiska snittet på 26 procent. Även när det gäller att köpa varor från minibaren, betala för tjänster som kemtvätt, wi-fi och spa samt att uppgradera rummet ligger svenskarna under såväl det globala som det europeiska genomsnittet. Mest benägna att beställa room service är indier (79%), thailändare (65%), mexikaner (65%), brasilianer (65%). Bland européerna ligger britter (33%) och irländare (33%) i topp.

Även i samband flygresan håller svenskarna igen ekonomiskt. Endast 14 procent är villiga att betala extra för en uppgradering av sin plats, vilket kan jämföras med det globala snittet på 21 procent och europeiska snittet på 17 procent. Vi är även mindre benägna än den globala och europeiska genomsnittsresenären att lägga pengar på filmer och wi-fi ombord på flyget. Indier (46%), amerikaner (31%), thailändare (28%) och britter (28%) är de som i störst utsträckning kan tänka sig att betala för en bekvämare plats på flyget.

Samtidigt som vi svenskar håller hårt i plånboken under själva resan är vi de som är minst benägna att aktivt leta efter erbjudanden och extrapriser när vi bokar resor. 76 procent av svenskarna svarar att de gör det, vilket är en bra bit under det globala snittet på 87 procent. Till exempel letar endast tio procent av svenskarna aktivt efter erbjudanden på aktiviteter för att spara pengar. Detta jämfört med ett globalt genomsnitt på 24 procent. Endast fem procent av svenskarna letar erbjudande i mobilen till skillnad från över 20 procent bland thailändare, malajer och indier. Mest benägna att aktivt leta efter erbjudanden och extrapriser totalt sett är Hong Kong-bor (98%), thailändare (97%) och malajer (95%).

Ett annat sätt att maximera semesterbudgeten är att resa till ett land där valutan är billig jämfört med sin egen. Men endast 21 procent av svenskarna lägger med valutans pris i valet av semesterort. Malajerna (63%), singaporianerna (57%) och thailändarna (50%) är de som är mest benägna att välja resmål på detta sätt.

– Det är tydligt att svenskar håller koll på utgifterna när de reser. Internationellt sett är vi bland de mest återhållsamma när det gäller lyx och extra service. Samtidigt visar undersökningen att vi är de som är minst benägna att söka och boka specialerbjudanden, vilket jag tycker är synd. Genom att vara mer prismedveten under bokningsprocessen och i valet av resmål skapar man större utrymme för lyx under själva resan. Genom att titta på beteenden i till exempel Asien skulle vi svenskar kunna resa smartare, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef för Expedia.

I Expedias undersökning om semesterutgifter framgår också vilka resenärer som är de bästa – och sämsta – dricksarna. Här hamnar svenskarna återigen långt ner på listan. En fjärdedel (24%) svarar att de aldrig dricksar i samband med resor, vilket gör oss sämst bland de skandinaviska länderna och placerar oss på den nedre delen av den europeiska listan. Bäst på att dricksa är mexikaner (96%), österrikare (92%) och tyskar (91%).

Spartips inför semestern

·       Välj en destination där den lokala valutan är svag jämfört med den svenska kronan och få bättre valuta för pengarna. Destinationer där svenskar får bra valuta för pengarna är:  

1.     Sydafrika

2.     Costa Rica

3.     Thailand

4.     Indien

5.     Seychellerna

·       Leta efter erbjudanden i telefonen. Genom Expedias bokningsapp är det möjligt att spara upp till 40 procent på bokningen.   

·       Räkna in alla extra avgifter när du bokar hotell. Ett hotell som verkar billigt kan till exempel ta ut en högre avgift för till exempel wi-fi eller mat som i slutändan kan göra notan dyrare.

Länderna som mest letar efter erbjudanden och extrapriser

1.     Hong Kong                        98%

2.     Thailand                           97%

3.     Malaysia                           95%

4.     Mexiko                             94%

5.     Indien                              93%

Länderna som minst letar efter erbjudanden och extrapriser

1.     Sverige                            24%

2.     Nederländerna                  23%

3.     Frankrike                          22%

4.     USA, Danmark                  20%

5.     Australia                           19%

Drickstoppen världen: 

 

1. Mexiko                                 96%

2. Österrike                              92%

3. Tyskland                               91%

4. Kanada, Indien, Thailand        90%

6. USA                                      86%

7. Irland                                    85%

8. Hong Kong, Norge, Danmark   83%

9. Sydkorea                               82%

10. Nederländerna,  Singapore    77%

11. Sverige                               76%

12. Brasilien                              75%

13. Japan                                  74%

14. Malaysia, Storbritannien       73%

15. Italien                                 67%

16. Spanien                               64%

17. Frankrike                              59%

18. Australien                             50%

19. Nya Zealand                         42%

 

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Ericson, presskontakt

expedia@golinharris.se

 

Om undersökningen:

Undersökningen omfattar 11 165 personer, 18 år och äldre, från 24 länder. Den genomfördes via webbenkät under perioden 11 mars–2 april 2014 av undersökningsföretaget Northstar på uppdrag av nätresebyrån Expedia.

Australien (402), Brasilien (403), Danmark (513), Frankrike (1004), Hong Kong (300), Indien (400), Irland (300), Italien (400), Japan (300), Kanada (1500), Nederländerna (306), Norge, Malaysia (300), Mexiko (611), Nya Zealand (302), Singapore (313), Spanien (400), Storbritannien (500), Sverige (500), Sydkorea (300), Thailand (310), Tyskland (500), USA (501), Österrike (400).

 

Om Expedia

Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder över 290 000 boendealternativ världen över (så som hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter. Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personliga önskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.