Ny rapport om resvanor från Expedia och VIA Egencia: Svenska affärsresenärer reser mest

Expedias och VIA Egencias globala undersökning visar att svenskarna ligger i topp vad gäller affärsresande och att gränsen mellan privatliv och jobb är på väg att suddas ut. Undersökningen visar hur generation Y – personer födda mellan tidigt 80-tal och mitten på 90-talet – visar vägen för framtidens resande.

Expedias och VIA Egencias globala rapport ”Framtidens resande” bygger på svar från drygt 8500 personer från 24 olika länder i Europa, Nordamerika, Brasilien och Asien-Stillahavsregionen och har kartlagt beteenden, vanor och förväntningar vad gäller resande i olika generationer. I rapporten framgår det tydligt att svenskarna är ett resande folk. I genomsnitt åker svenskarna på 12,9 arbetsrelaterade resor per år, vilket är flest av alla länder i rapporten. Det kan jämföras med danskarna som endast åker på 1,5 arbetsrelateradresa i genomsnitt per år.

Gränsen mellan jobb och privatliv blir mindre tydlig

Generation Y (personer mellan 18-35 år) är mer benägen att förlänga en affärsresa till en privat semesterresa, jämfört med den äldre generationen. Möjligheten att vara ständigt uppkopplad är något affärsresenären ser som viktig. De förväntar sig att smidigt kunna röra sig mellan olika tekniska enheter , mellan online och offline, mellan affärer och nöje och vice versa. De ställer också högre krav på tekniska lösningar. Mobilen som verktyg är viktig och har blivit en personlig assistent vid planering och bokning av resor. I mobilen kan man samtidigt ändra sina resplaner och ha kontakt med vänner och kollegor.

“Den här generationen (y) rör sig mobilt och har sitt kontor på planet, flygplatsen eller hotellrummet. Wifi är många gånger viktigare än uppgraderingar och extra lojalitetspoäng. Vi märker att den här gruppen förväntar sig att kunna röra sig fritt mellan jobb och nöjen. I ett allt mer tidspressat samhälle så underlättar mobilen för resenärer att ändra sina planer under resans gång. Vi har alltid fokuserat på tekniska lösningar utifrån resenärernas behov. De nya trenderna påverkar såklart vårt arbete att tillgodose dessa resenärers behov i framtiden. Expedias mobilapp är ett exempel på detta” säger Susanne Svensson.

Att dela information

61 procent av svenskarna i generation Y uppger att de sparar personlig data online för att effektivisera bokningsprocessen, jämfört med 48 procent bland de äldre. Generation Y är mer benägna att spara personlig information om de blev kompenserade för det. För svenskarna är det kompensationer som gratis wifi och rabatterade flyg och hotell som lockar mest.

”Våra affärsresenärer har många olika behov. Idag satsar vi miljardbelopp på ny teknik. Svenskarna har tagit den nya tekniken till sig och vi märker en snabb förändring på alla plan. De nya tekniska lösningarna ökar möjligheten att göra affärsresan mer personlig, sparar tid och gör livet på resande fot lättare” säger John Lundmark, VD VIA Egencia Sverige, Nordens ledande affärsresebyrå

Recensioner

Svenskarna i generation Y anser att recensioner är en viktig informationskälla för privata resor. Detta kan jämföras med de äldre där betydligt färre svarar det. När det kommer till recensioner för affärsresor anser 64 procent av svenskarna i generation Y att de är en viktig informationskälla medan bara 54 procent bland de äldre svarar det.

En sammanfattning av hela rapporten finns här. Bifogat med detta pressmeddelande finns även ett faktablad som redovisar resultat från undersökningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Presskontakt Cecilia Ericson, tel: 08-506 353 12, e-post: expedia@golinharris.se

Om Expedia Expedia är världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder över 240 000 boendealternativ världen över (så som hotell, lägenhetshotell, bed and breakfast och vandrarhem), flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter.Genom att kombinera ett stort utbud med specialanpassade sökverktyg hjälper Expedia.se resenärer att hitta och skapa resor som bäst passar personligaönskemål. Med Expedias mobilapplikation kan resenärer planera och boka flyg- och hotell under resans gång. Expedias applikation erbjuder flera reseverktyg bland annat kartor över flygplatser, in-och utcheckningsinformation och färdbeskrivning till hotell. För restips och inspiration besök facebook.com/expedia.se.

Om VIA Egencia VIA Egencia är Nordens ledande affärsresebyrå och är en del av den globala affärsresebyrån Egencia. Vi erbjuder innovativa reselösningar och lokal service åt mer än 10 000 kunder i nära 60 länder över hela världen. Som en del av Expedia-gruppen (Nasdaq: EXPE), världens största reseföretag online, ger VIA Egencia framåtblickande företag möjligheten att effektivisera sina reseinköp med sänkta inköpskostnader och hög anpassning till verksamhetens resepolicy. Samtidigt uppfyller vi de behov och krav som den moderna affärsresenären efterfrågar.

För mer information besök oss på www.viaegencia.com

To download this release, please click here:
pdf.gif Faktablad Rapport om Framtidens resande.pdf169.73 KB