Svenska män mest romantiska i luften

Svenska män mest romantiska i luften
– dubbelt så många män som kvinnor vill flörta på flygresan

Svenska män är mest positiva till romantik på flyget. Det visar en undersökning gjord av nätresebyrån Expedia.se inför Alla hjärtans dag 2013. Undersökning visar också att svenskarna är flörtigare än både danskar och norrmän.

Synen på flyget som en romantisk mötesplats skiljer sig kraftigt åt mellan könen. En undersökning som gjorts bland drygt 1600 personer i Sverige på uppdrag av världens största nätresebyrå Expedia.se visar att det framför allt är männen som är öppna för romantik i samband med flygresor. Dubbelt så många män som kvinnor svarar ja på frågan ”Tycker du att flygresan är ett bra tillfälle för en flört?”, med 12 procent bland männen och 6 procent bland kvinnorna. Mest positiva till att flörta på flygresan är resenärerna i åldersgruppen 18-29 år.

Männen mer erfarna
Av undersökningen framgår dessutom att det är männen som har mest erfarenhet av romantik på höga höjder. 1 av 5, eller 19 procent, svarar ja på frågan ”Har du upplevt en flört i samband med en flygresa?”. Bland kvinnorna är det 14 procent som uppger att de har upplevt en flört i samband med en flygresa.

Svenskar flörtigast
Expedia har även ställt frågan kring romantik i luften till boende i Norge och Danmark. En jämförelse mellan länderna visar att det är svenskarna som är flörtigast, följt av danskarna på andra plats och norrmännen på sista plats. Nästan dubbelt så många svenskar som norrmän gillar att flörta i luften (9 procent jämfört med 5 procent). Andelen bland danskarna var 7 procent.

-      Det är förvånande att svenskar är mer flörtigare än danskar och norrmän men kan kanske vara ett tecken på att vi är mer framåt och öppna för nya upplevelser när vi är på resande fot. Det kan också vara ett tecken på att flygresor upplevs som ett romantiskt och positivt sammanhang, säger Susanne Svensson nordisk marknadschef på Expedia.

Tips på romantiska weekendresor inför Alla hjärtans dag:

Prisklass: Budget
Låt romantiken spira i Tjeckiens vackra huvudstad
PRAG: Barcelo Old Town Praha**** är ett hotell i härlig art décostil beläget i hjärtat av Prag, bara några steg från sevärdheter som Svarta madonnans hus och Kruttornet.
Prisexempel: 2 605kr/person för ett dubbelrum mellan den 14:e och 17:e februari (inkluderar flyg, hotell, skatter och avgifter)

Prisklass: Mellan
Upplev ett rikt kulturarv i staden som ligger på gränsen mellan Europa och Asien
ISTANBUL: Sultans Royal Hotel***+ ligger i närheten av Blå moskén och Basilica Cistern.
Prisexempel; från 3337kr/person för ett standardrum och frukostbuffé mellan den 14:e och 17:e februari (inkluderar flyg, hotell, skatter och avgifter.)

Inspirerande alternativa resmål för Alla hjärtans dag-helgenmitt i karnevalsäsongen:

Rio de Janeiro – Karnevalklassikern
Dansa loss i det välkända karnevalståget som i år äger rum mellan den 8:e och 12:e februari.
Bo på Golden Tulip Ipanema Plaza Hotel**** till exempel som är ett populärt hotell beläget nära Copacabana Beach och Playa de Leblon.
Prisexempel: Från 13 449kr/person för en vecka i ett dubbelrum inklusive frukost. (Priset inkluderar flyg, hotell, skatter och avgifter).

Las Palmas – Ö-karnevalen
Njut av karnevalen på soliga Kanarieöarna där traditionen har funnits sedan slutet av 1800-talet. I år sker karnevalen mellan den 6:e och 17:e februari.
Bo på AC Hotel Gran Canaria by Marriott**** exempelvis som ligger i hjärtat av Las Palmas nära stranden Las Canteras.
Prisexempel: Från 5 561kr/person för en vecka i ett dubbelrum inklusive frukost. (Priset inkluderar flyg, hotell, skatter och avgifter).

För med information, vänliga kontakta:
Presskontakt Cecilia Ericsson, cecilia.ericson@golinharris.se eller 08-506 353 12
Pressrum: Expediaguiden

Om undersökningen:
Undersökningen omfattar 1620 svenskar och är genomförd i december 2012 av det oberoende undersökningsföretaget Epinion på uppdrag av Expedia. Motsvarande undersökning gjordes även i Norge (1208 respondenter) och Danmark (1057 respondenter). Samtliga medverkande är över 18 år gamla och utgör ett riksrepresentativt urval av befolkningen i respektive land.