Världens bästa hotell – om kunden själv får välja

Pressmeddelande 100504

Världens bästa hotell – om kunden själv får välja

Valuta för pengarna och god service plockar högsta poängen

Av 110 000 hotell plockar Galaxy Iraklio Hotel i Grekland flest poäng och blir valt till världens bästa hotell. Men redan på plats 31 hittar vi ett svenskt hotell - Clarion Collection Hotel Temperance i Malmö. Det visar den lista som nätresebyrån Expedia har sammanställt utifrån sina kunders favorithotell i hela världen.

5-stjärnor och rysk caviar på room-service betyder inte mycket om handdukarna är smutsiga, servicen dålig eller att man inte upplever sig få valuta för pengarna. På Galaxy Iraklio Hotel på Kreta behöver inte gästerna oroa sig för något av detta - enligt Insiders Select fick Hotellet toppbetyg i alla kategorier.

Det är världens ledande nätresebyrå Expedia som ligger bakom Insiders’ Select. Tillsammans med sina kunder tar de varje år fram en lista på världens bästa hotell utifrån kundernas omdömen om hotellets service, om hotellgästen upplever sig ha fått valuta för pengarna och totalupplevelsen. Listan är baserad på över en miljon konsumenters ärliga omdömen om hotell de bott på, samt Expedias lokala expertis. Genom att ranka de hotell där kunderna upplever att de får god service och mest värde för pengarna hoppas Expedia kunna göra reseplaneringen lite enklare.

- Genom Insiders Select-listan kan vi hjälpa resenärer att välja hotell med hjälp av andra hotellgästers upplevelser och våra lokala experters insikter. Det hoppas vi gör det enklare att hitta det där boendet som fulländar semesterresan, säger Mikael Andersson, Europachef Expedia.

2010 års Insiders’ Select innehåller en anmärkningsvärd blandning av olika typer av boende världen över, där flera olika sorters hotell och stjärnmärkningar finns representerade. I år ligger 40 procent av de rankade hotellen i Europa.

För att hitta hotellen, gå in på http://www.expedia.se/se/insiders-select.aspx Här kan du välja att filtrera fram Insiders’ Select-hotellen på just din destination.

Heta hotell – topp tio:

1. Galaxy Iraklio Hotel, Grekland
  2. Hide Away Guest House, Sydafrika
  3. Drury Inn Indiapolis, Indianapolis
  4. Al Manshar Rotana Hotel, Kuwait
  5. Conrad Bali, Bali
  6. Staybridge Suites Minneapolis-Bloomington, Minneapolis
  7. Hotel De La Cite, Frankrike
  8. Bosnian National Monument Muslibegovic House, Bosnien och Hercegovina
  9. Cambridge Suites Sydney, Kanada
  10. The Westin Chosun Pusan, Sydkorea

Svenska hotell – topp tre

1. Clarion Collection Hotel Temperance, Malmö (Plats 31)

2. Elite Hotel Residens, Malmö (472)

3. Sheraton Stockholm Hotel, Stockholm (630)

Att bli rankad på Insiders’ Select ökar antalet bokningar. Under 2009 blev Insiders’ Select-hotell bokade i snitt 3,5 gånger så ofta som konkurrerande hotell på samma marknad och i samma prisklass.

Om Insiders Select

Som världens största nätresebyrå har Expedia unik tillgång till resenärers omdömen och lokal expertis. Insiders Select uppmärksammar hotell i över 1000 städer som kunder och experter anser leverera en högkvalitativ service. Expedia framställer listan med hjälp av en matematisk formel som väger tre faktorer:

1. Mer än en miljon Travelers’ Opinions – webbenkäter som resenärer får svara på efter sin hotellvistelse.
  2. En värdegradering som jämför varje hotells genomsnittsbetyg med liknande fastigheter, för att fastställa värdet av hotellets erbjudande.
  3. Insikterna från mer än 400 av Expedias marknadsansvariga - experter på lokala marknader världen över – som arbetar med Expedias hotellpartners för att maximera värdet kunden får från Expedias erbjudande.

För information vänligen kontakta:
Johanna Zetterlund, expedia@golinharris.se alt. 08-506 353 27

Expedia.se är en del av Expedia, Inc – världens ledande nätreseföretag somhjälper miljoner resenärer i månaden att enkelt planera och boka resor. Expedia, Inc:s olika företag ansvarar för 80 försäljningsplatser i nära 60 länder med webbsajter i Nordamerika, Syd- och Centralamerika, Europa, Mellanöstern, Afrika och Asien. Expedia, Inc är en del av S&P 500 index.
För mer information: http://www.expediainc.com/(NASDAQ: EXPE).

You might also like :