Expedia presenterar nya restrender: Årets kulturhuvudstäder ökar i popularitet

Bokningsstatistik från nätresebyrån Expedia.se visar att resorna till Europas kulturhuvudstäder, Riga och Umeå, har ökat rejält i år. Bland svenskarna syns en 33 procentig ökning av antalet bokade resor till Riga.

För drygt ett halvår sedan utsågs Riga och Umeå till Europas kulturhuvudstäder år 2014. Expedias bokningsstatistik visar nu att antalet bokade resor till Riga totalt sett ökat med 42 procent. Detta jämfört med antal bokade resor hos Expedia föregående år. Bland svenskarna är ökningen 33 procent, vilket gör att Sverige placerar sig på sjätte plats på listan av de länder där Riga har vuxit mest i popularitet. I toppen ligger Irland där ökningen är hela 260 procent, följt av Nederländerna med 120 procent och Tyskland med 106 procent. 

– Vi ser flera tänkbara anledningar till att efterfrågan för Riga ökat. Staden har i år satsat hårt på sitt kulturutbud, som turist får man mycket för pengarna och staden bara ligger någon flygtimme bort, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia.

Antalet bokade resor till Umeå har också ökat hos Expedia. Totalt sett har den trefaldigats jämfört med förra året. Den största ökningen har varit från Storbritannien och Sverige, där bokningarna har ökat med mer än 3 gånger. Även bokningarna från Norge har ökat. Här syns en fördubbling av antalet bokade resor jämfört med i fjol.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Presskontakt Cecilia Ericson, tel: 08-506 353 12, e-post: expedia@golinharris.se